Menu

Ik ben Lodi Planting: CEO van Employerbility, host en redacteur van dit platform en opiniewolf. Ik houd van reizen, mensen met elkaar verbinden en goed werkgeverschap.

  • Home
    Home Hier kunnen alle blogberichten op de hele site gevonden worden.
  • Kennisdomeinen
    Kennisdomeinen Toont een lijst met kennisdomeinen op HRcommunity
  • Tags
    Tags Toont een lijst met tags die gebruikt zijn op HRcommunity.
  • Bloggers
    Bloggers Zoek naar uw favoriete blogger op HRcommunity
  • Inloggen
    Login Inlogformulier
04
mrt

Hoe zit uw transferbeleid in elkaar?

Geplaatst door op in Talentmanagement
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1985
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Organisaties lijken erg op voetbalclubs. In dit artikel ga ik dat duiden aan de hand van het transferbeleid van voetbalclubs alsook die van organisaties. In die zin dat ik mogelijks uw transferbeleid kritisch onder de loop ga nemen.

Hoe werkt een voetbalclub?

Voetbalclubs scouten de hele wereld af op zoek naar nieuwe talentvolle voetballers. Van zodra een kleinere club een goede voetballer heeft gevonden doen ze hun uiterste best om deze voor hun club te laten tekenen. Vervolgens ontwikkelen de trainers en coaches de talenten van de voetballers. Dit doen zij net zolang totdat er een grotere/betere voetbalclub met veel geld langskomt om hun concurrenten af te troeven.

Kan talent miljoenen waard zijn?

In die zin lijken voetbalclubs zowel bij het aantrekken van talent als het behouden van talent erg op organisaties. Kijk maar eens naar het voetbalalfabet. Maar in de voetbalwereld zijn talenten letterlijk miljoenen waard getuige ook de zomertransfer van Gareth Bale naar Real Madrid. Maar gebeuren dergelijke dure transfers alleen in het voetbal? Of vertonen organisaties ook op dit gebied overeenkomsten met een voetbalclub?

Transfers tussen organisaties

De praktijk leert ons dat hetzelfde gebeurt bij grote organisaties. Zij schakelen headhunters in om de arbeidsmarkt af te schuimen naar de beste mensen voor bepaalde functies. En vaak betaalt een organisatie dan veel geld (alleen nu wat minder) voor een zeer talentvolle medewerker die bij de concurrentie werkt. Maar zijn die talentvolle medewerkers wel zoveel geld waard?

Draagt de transfer bij aan het team?

Het aantrekken van een talentvolle nieuwe medewerker is pas zinvol als deze het aanwezige team beter later functioneren. Het collectief moet beter worden. Het individuele talent mag niet de boventoon gaan voeren. Kopen om te kopen is dus niet de oplossing. Of om in de symboliek te blijven. Kijk maar naar bijeengekochte voetbalteams die, met uitzondering van Chelsea, geen prijzen pakken.

Investeer in het collectief en niet in het individu

Organisaties die geld hebben te besteden om nieuwe medewerkers aan te werven investeren dat beter in het aanwezige talent. Laat de trainers en managers de talenten verder ontwikkelen. Organisaties moeten zich niet blindstaren op de prachtige soloacties van een concurrentiële medewerker en/of organisatie. Zij moeten zorgen dat het collectief op de rails staat en dan volgen de resultaten vanzelf.

Waardeer dit blogbericht:
0
Getagged in: Opinie

Ik ben Lodi Planting: CEO van Employerbility, host en redacteur van dit platform en opiniewolf. Ik houd van reizen, mensen met elkaar verbinden en goed werkgeverschap.

Reacties

  • Geen reacties gevonden
Wat is jouw mening?

Partners

Social Media

linkedin-icontwitter-icon