Menu
Afsluiten sidebar
Laden cover... Sleep cover naar gewijzigde positie
Recente updates
  • Redactie HRCommunity België
    Redactie HRCommunity België heeft een nieuw blog bericht aangemaakt, Veranderen: Lean, Six Sigma of Kaizen?

    Veranderen: Lean, Six Sigma of Kaizen?

    Geplaatst in Change Management op maandag 10 augustus 2015

    Als je organisatie moet veranderen, is dat al een hels karwei op zich. Dan moet je vaak ook nog eens een geschikt model kiezen en dat lijkt al helemaal onmogelijk, gezien het enorme aanbod. Geen wonder dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Wanneer kies je bijvoorbeeld voor Lean, Six Siga of Kaizen? Hierbij een korte introductie van deze modellen, mijn persoonlijke favoriet en een vlog. Organisatie Verandering: LEAN, SIX SIGMA of KAIZEN? Lean 'A production system which is steeped in the philosophy of "the complete elimination of all waste" imbuing all aspects of production in pursuit of the most efficient methods.' Bron: Triumph of the Lean Production System John Krafcik was als quality engineer werkzaam voor NUMMI, een joint venture van GM en Toyota. Gebaseerd op zijn praktijkervaring, met name gericht op het elimineren van verspilling, schreef hij zijn master thesis. Een thesis die vervolgens succesvol een eigen leven is gaan leiden. Inderdaad had Toyota de 'Toyota Production System'-filosofie geïntroduceerd. Deze TPS-ervaring gebruikte Krafcik voor zijn artikel. Maar Toyota had eerder al aan het LEAN van Krafcik twee componenten toegevoegd: The first is called "jidoka" (which can be loosely translated as "automation with a human touch") which means that when a problem occurs, the equipment stops immediately, preventing defective products from being produced.The second is the concept of "Just-in-Time," in which each process produces only what is needed by the next process in a continuous flow. Bron: Toyota Production System Beiden zijn onderscheidende kenmerken, zeker met betrekking tot organisatieverandering. Verandering is namelijk meer dan het elimineren van verspilling. Terwijl Toyota bezig was om TPS verder te perfectioneren, introduceerde Motorola in 1986 Six Sigma. Six Sigma Lean Six Sigma applies key methodologies and processes across the organization in order to reduce or eliminate variation and waste.The term Six Sigma comes from statistics and is used in statistical quality control, which evaluates process capability. Bron: Quality Leadership Zo werd Six Sigma met name een instrumentele toepassing, en, met succes! Zo'n groot succes zelfs dat Motorola de Motorola University opstartte. Hier leer je over de principes van Six Sigma en word je in staat gesteld om je Black Belt accreditatie te behalen. Six Sigma lijkt een belangrijke bijdrage te leveren aan het resultaat van Motorola. Terwijl Toyota en Motorola zich richtten op het elimineren van verspilling, hanteerde Japan Tobacco International een andere methode om de organisatie succesvol te transformeren: Kaizen. Kaizen Kaizen is about applying incremental, common-sense improvements to any business process. However, developing these depends on challenging the ways we tend to think.This philosophy recognizes that the potential to build a better workplace lies within us all. Bron: Kaizen: Culture of Continues Improvement Bij het elimineren van verspillingen bestond het risico dat je 'het kind met het badwater weggooit'. Kaizen blijkt dan ook een stap verder te gaan, het stopt niet bij het elimineren van verspillingen: 'Kaizen stands for 'continuous improvement'. We're not changing our organization, we're continuously improving it.' In de afgelopen jaren zijn er over de ervaringen met Lean, Six Sigma en Kaizen bij organisatieveranderingen verschillende papers verschenen. Zoals Organizational change through Lean Thinking, Six Sigma, A goal-theoretic perspective, The Strategic Role of the Kaizen event in driving and sustaining Organizational Change. Voor de resultaten aangehaald in ieder van deze papers is er iets te zeggen. Als je de papers dan ook las, zal het je keuze voor het meest optimale model er niet eenvoudiger op maken. Toch hebben deze, maar ook andere gerelateerde, papers twee dingen gemeen: Voordat je je keuze maakt voor het model dat je organisatie succesvol door een veranderingsproces kan leiden, zorg ervoor dat er een gedegen analyse is gemaakt. Beslis vervolgens wat er nodig is om te kunnen veranderen c.q. te kunnen verbeteren.Onderschat nooit het belang van commitment! Commitment, bij voorkeur 100%, van iedere betrokkene aan het model waarvoor er wordt gekozen. Een managementmodel dat zelfs een compleet andere kan zijn dan de hiervoor genoemde drie. Overigens, commitment is een containerbegrip. De definitie die ik prefereer is: 'Je weet wat de doelstelling is van je organisatie c.q. van dit veranderingsproces. Je weet wat er van je wordt verwacht en je bent bereid jezelf daarvoor in te zetten, voor 100%.' Samen met je team wens ik je veel wijsheid bij de keuze van het best toepasbare model voor het garanderen van de continuïteit van je organisatie. Ongetwijfeld wordt het een succes. NB; mijn persoonlijke favoriet? Kaizen en dan bij voorkeur gecombineerd met het Appreciative Inquiry gedachtegoed. Geschreven door Willem Scheepers.

Partners

Social Media

linkedin-icontwitter-icon