Menu

Stef Borremans is managing partner bij Capeus, een adviesbureau op vlak van employee engagement (medewerkersbetrokkenheid). www.capeus.com/home_nl

  • Home
    Home Hier kunnen alle blogberichten op de hele site gevonden worden.
  • Kennisdomeinen
    Kennisdomeinen Toont een lijst met kennisdomeinen op HRcommunity
  • Tags
    Tags Toont een lijst met tags die gebruikt zijn op HRcommunity.
  • Bloggers
    Bloggers Zoek naar uw favoriete blogger op HRcommunity
  • Inloggen
    Login Inlogformulier
02
mei

Over de zin en onzin van employee assistance programs (EAP) en aanverwanten

Geplaatst door op in Employee Engagement
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 3463
  • 4 reacties
  • Afdrukken

Heel wat bedrijven hebben vandaag een zogenaamd employee assistance program (EAP). Op basis daarvan kunnen medewerkers (confidentieel) beroep doen op gratis diensten bij problemen als stress, burnout, depressie, conflicten op het werk, pestgedrag, enz.

Wellicht zetten veel van die bedrijven zo een programma op uit oprechte bekommernis met het welzijn van hun personeel, maar ik stel me als analytische geest de vraag of hier de oorzaak aangepakt wordt of een symptoom. Met andere woorden, als je dan toch investeert, steek je je geld dan in een oplossing of in een pleistertje op de wonde.

Werk/privé balans

Waarom hebben mensen moeite met de werk/privé balans? Waarom moeten we steeds maar meer dingen gaan uitbesteden zoals schoonmaken, strijken, eten maken, boodschappen doen, onze kinderen opvoeden, ...?

Flexibele uren, telewerken, glijtijd, ... Worden we hier gelukkiger van? Vermindert dit onze stress? Blijkbaar niet.

Meer doen met minder

We moeten ieder jaar weer opnieuw meer doen met minder (hoewel ik geen enkele CEO ieder jaar 10% van zijn inkomen zie inleveren om nog harder te werken of nog meer verantwoordelijkheid te nemen).
We krijgen flexibiliteit, maar als puntje bij paaltje komt leveren we meer en meer van ons privéleven in door 24/7 beschikbaar te zijn via smartphone en andere communicatietools.

Welke boodschap stuur je met dergelijke programma's naar je personeel?

• Als je bij ons werkt ga je alle psychologische hulp die je kunt krijgen, goed kunnen gebruiken.
• We stellen onredelijke eisen en vroeg of laat heb je een psycholoog nodig.

We nemen onze stress mee naar huis. Dat heeft een negatieve invloed op de relatie met onze partner en op het gedrag van onze kinderen op school. Studies bewezen in deze een duidelijk verband. Stress beïnvloedt onze gezondheid en veroorzaakt burn-out of depressie.

Het zijn allemaal goed bedoelde maar in essentie zinloze pogingen om mensen aan te trekken en te behouden.

Betere manier?

Er is een betere en meer duurzame manier om stress te reduceren, medewerkers te motiveren en te behouden. Enkele tips op een rij:

1. Beloon teamwerk (samenwerking) in plaats van individuele prestaties. Mensen zijn immers biologisch geprogrammeerd om samen te werken.

2. Creëer een veilige werkomgeving. Niet enkel fysiek veilig maar vooral mentaal veilig. Een werkplek waar je problemen kunt signaleren zonder bang te moeten zijn voor de gevolgen. Waar je je niet moet afvragen welke 10% van het personeel dit jaar mag vertrekken. Waar je geen ogen op je rug moet hebben.

3. Work smarter, not harder. Alles heeft een grens. Het is tijd om in te zetten op slimmer werken ipv harder werken. Beloon innovatie en creativiteit.

4. Geef echte flexibiliteit aan je werknemers. Wat telt zijn de resultaten, niet? Waarom zou iemand op kantoor moeten aanwezig zijn om zijn/haar werk te doen. Omdat de manager dan beter kan controleren? Is dat nodig? Voor de meeste kenniswerkers maakt het niet uit waar en wanneer ze hun werk doen. Zo lang de resultaten er op tijd zijn...

Wat doet uw bedrijf? Symptomen bestrijden of de oorzaak aanpakken?

Waardeer dit blogbericht:
Getagged in: Opinie

Stef Borremans is managing director van Kataro, en biedt tijdelijke oplossingen in interne communicatie. (www.kataro.be)
Daarnaast is hij ook partner in Capeus, een adviesbureau op vlak van employee engagement (medewerkersbetrokkenheid). www.capeus.com

Personen in deze conversatie

Reacties (4)

  • Gast - Erricey

    Referring to the look as "city pleasant," Shimada says louis vuitton outlet uk improvements in fit mean that females no longer need to bother with resembling Thanksgiving Day balloons. "Everyone looks taller and slimmer currently."Eran Elfassy says a year of research entered into establishing the Mackage down jackets to ensure that they really did not feel like "resting bags.That was our goal," the company's designer and co-founder states from Montreal. "It's tough to do style as well as heat." With ribbed cheap moncler sale neck outlining, a dual front zipper and also a collar/hood combination, the collection is much less apr-ski compared to apr-work.Mackage, which additionally focuses on natural leather and woollen layers, can hardly stay on top of the need. "Everyone desires a parka," states Elfassy. "We're in back orders with all the parkas ... However we likewise do a replica bags uk specific quantity and after that quit. We don't want to overproduce."

  • Gast - Nicole Bruitzman

    Uiteraard wil ik daar heel graag op reageren. In het artikel spreek Stef erover dat er geen sprake zou zijn van het aanpakken van de oorzaken van stress, burnout, depressie, conflicten op het werk of pesten, maar dat het slechts een pleister op de wond zou zijn om een Employee Assistance Programme in te zetten. Vervolgens worden er collectieve voorstellen gedaan om de oorzaak aan te pakken.
    Nu klinkt dat heel mooi, maar dat is natuurlijk niet de praktijk en gelukkig maar. In principe zijn alle genoemde problemen in eerste instantie individuele problemen.
    Situaties op het werk die voor de een veel stress geven, kunnen een ander juist energie geven, een gevoel van dynamiek of enerverend.
    Privé omstandigheden, persoonlijkheidskenmerken, leeftijd en levensfase zijn allemaal factoren die een rol spelen bij bijvoorbeeld een burn-out, stress of een depressie. Het is dus onzin om te zeggen dat er structurele collectieve oplossingen gevonden kunnen worden om dergelijke problemen voor te zijn.
    Natuurlijk kan het zijn dat er bijvoorbeeld binnen dezelfde organisatie of afdeling veel stress of problemen in de werk-privé sfeer zijn. In dat geval komt vaak naar voren bij de statische rapportages die een organisatie ontvangt over het gebruik van het EAP. Dat is het moment om te kijken naar een gerichte aanpak voor alle medewerkers.
    Ik ben het dan ook volledig oneens met Stef zijn stellingen dat je als werkgever een signaal geeft dat er vroeg of laat psychische klachten zullen ontstaan als je er gaat werken. Ik zou liever zeggen:
    - Wij nemen jou als werknemer serieus en mocht je problemen of uitdagingen hebben of dit nu in je werk of privé leven is, wij faciliteren dat je geholpen kunt worden.

    Wij ervaren ieder dag opnieuw hoe het EAP mensen helpt in hun dagelijks functioneren. Het is dus niet geen goed bedoelde zinloze poging om mensen te trekken en te behouden. Het is goed zorgen voor je mensen, ze zelf de vrijheid en regie geven om hun eventuele problemen op te lossen.
    Daarnaast is aangetoond dat het programma helpt verzuim te voorkomen en productiviteit te verhogen.

  • Beste Nicole

    Fijn, er komt een discussie op gang! Ik ben het met je eens dat Stef in het artikel de positieve kant van het gebruik van een EAP meer had mogen belichten. Misschien kun jij ons hiermee helpen? Wat zijn volgens jou de voordelen van een ESP? Wat zijn jouw ervaringen hiermee? En hoe kan het nog beter? Ik kijk uit naar jouw bijdrage betreffende dit onderwerp!

    Vriendelijke groet

    Evelinde Wuijts

  • Gast - Nicole Bruitzman

    Beste Stef,

    Wat fijn dat jij zo'n analytische geest hebt. Ik denk alleen wel dat je de titel van je artikel niet correct hebt gekozen. Je artikel belicht denk ik vooral in wat jij de onzin van het programma vindt. Ik ben het helemaal met je eens dat we goed moeten kijken naar de oorzaak van bijvoorbeeld stress, wat een behoorlijk maatschappelijk probleem aan het worden is. Echter het feit dat je stelt dat het Employee Assistance Programme een in essentie zinloze poging is om mensen aan te trekken en te behouden moet ik toch echt naar het land der fabelen verwijzen. Prima dat je een poging doet om te kijken hoe we stress wezenlijk kunnen terugdringen in de huidige werkomgeving, maar vergelijk deze oplossingen niet het Employee Assistance Programme. Een programma dat andere doelen dient, overigens al heel veel jaren bestaat nog ver voordat werkstress zo'n thema was. Ieder mens komt in zijn leven voor problemen of uitdagingen te staan en het is fantastisch waneer werkgevers hun medewerkers faciliteren in hun vrijheid om zelf de problemen op te lossen. En werkstress en/of werkprive balans is slecht een onderdeel waar het programma een individu bij kan ondersteunen, inderdaad geen collectieve maatregel.
    Je zou dus ook kunnen stellen, welke boodschap stuur je met dergelijke programma's naar je personeel?
    - dat je medewerkers de vrijheid geeft om zelf de regie te houden over hun problemen / uitdagingen, dat je ze los durft te laten
    - dat je snapt dat ieder mens in zijn leven zaken tegenkomt, of die nu werk of privé gerelateerd zijn, waarbij professionele ondersteuning enorm welkom is
    - dat je als werkgever vitaliteit en ontwikkeling van de mensen serieus neemt
    - dat je als werkgever natuurlijk je verzuim laag wilt houden en dus preventie inzet in plaats van alleen ondersteuning als het al te laat is.

    Dus beste Stef, het is maar hoe je analytische geest naar de dingen wil kijken. En als je meer van je gedichtenspinsels met ons deelt in de toekomst, ga eens iets minder kort door de bocht om je punt duidelijk te maken. Een goede analyse overziet alle aspecten..... Wij merken in ieder geval iedere dag opnieuw hoe zinvol een dergelijk programma kan zijn en hoe we voor medewerkers en werkgevers het verschil kunnen maken.

Wat is jouw mening?

Partners

Social Media

linkedin-icontwitter-icon