Menu

Stef Borremans is managing partner bij Capeus, een adviesbureau op vlak van employee engagement (medewerkersbetrokkenheid). www.capeus.com/home_nl

  • Home
    Home Hier kunnen alle blogberichten op de hele site gevonden worden.
  • Kennisdomeinen
    Kennisdomeinen Toont een lijst met kennisdomeinen op HRcommunity
  • Tags
    Tags Toont een lijst met tags die gebruikt zijn op HRcommunity.
  • Bloggers
    Bloggers Zoek naar uw favoriete blogger op HRcommunity
  • Inloggen
    Login Inlogformulier
23
mei

Hoe geeft u uw medewerkers erkenning?

Geplaatst door op in Employee Engagement
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 4049
  • 3 reacties
  • Afdrukken

Als je in een zaal vol leidinggevenden vraagt: "wie heeft er in de afgelopen week erkenning gegeven?", dan gaat een verbazend hoog aantal handen de lucht in. Als je daarna vraagt "wie heeft er in de afgelopen week erkenning gekregen?", dan valt het aantal handen plots behoorlijk tegen.


Er is dus een groot verschil in de perceptie tussen de chef en de medewerkers. Waarom denken we dat we goed bezig zijn met erkenning geven, terwijl dat meestal niet zo is?

"Dank u" zeggen als een medewerker je iets geeft is geen erkenning geven. Dat is elementaire beleefdheid. Tegen een medewerker "goed gedaan" zeggen of een schouderklopje geven is wellicht bemoedigend, maar is geen erkenning (hoewel we dit ongetwijfeld ook te weinig doen).

Wat is erkenning geven dan wel en wanneer is het effectief?

Erkenning geven is zeggen wat je goed vond, waarom je dat goed vond en dit zo kort mogelijk na de handeling of het gedrag dat je wilt belonen.

Een voorbeeld

Willem levert bij zijn baas een voorstel in voor een vernieuwde marketingaanpak voor product X. Willem's baas (Frank) laat het voorstel niet liggen maar leest het dezelfde dag nog. De volgende dag zegt Frank tegen Willem: "Willem, bedankt voor je voorstel om de marketingaanpak van product X bij te sturen (= wat). Ik vind het een uitstekend idee omdat het perfect aansluit bij onze nieuwe strategie (= waarom). Ik ben ervan overtuigd dat het zal bijdragen tot onze groei-objectieven. Ik zou graag willen dat je het verder uitwerkt en komt toelichten op de directiemeeting van volgende maand."

Wat als Willem's voorstel niet goed is?

Maar wat als Willem's voorstel nu eens niet goed was? Laat je het liggen in de hoop dat Willem er niet meer op terugkomt? Natuurlijk niet. Ook hier is een opportuniteit om feedback te geven op een positieve manier. Frank zou bijvoorbeeld aan Willem kunnen vragen om nog even na te denken over hoe zijn voorstel van aanpak past in de nieuwe strategie. Dan kunnen er drie dingen gebeuren:

  1. Willem komt zelf tot het besef dat zijn voorstel niet past in de nieuwe strategie en past zijn voorstel aan.
  2. Willem ziet een duidelijke link met de nieuwe strategie waar Frank niet aan gedacht had en overtuigt hem.
  3. Willem blijft overtuigd van zijn idee en Frank niet. Pas dan is constructieve feedback van Frank nodig om te duiden waarom het voorstel niet in de nieuwe strategie past. Frank doet dat op een positieve en respectvolle manier zodat Willem niet ontmoedigd geraakt en voorstellen blijft bedenken.

Dingen die je beter niet doet (omdat ze niet werken)

  1. Medewerker van de maand (en dergelijke)
  2. Achter erkenning geven een systeem of procedure steken dat gestuurd wordt door HR
  3. Gadgets zoals koffietassen, pins, paraplus, pennen, en dergelijke geven (begrijp me niet verkeerd, je mag ze gerust geven, maar dan aan iedereen en niet als erkenning)

Kan ik iets materieel geven bij wijze van erkenning?

Ja, maar maak er geen systeem van. Een materiële beloning moet onverwacht zijn en waardevol voor de ontvanger. Als de beloning verwacht wordt heeft ze weinig effect.

Zoals Zig Ziglar zei: "Mensen zeggen vaak dat erkenning niet blijft duren. Wel, zich wassen ook niet. Daarom beveel ik aan om het dagelijks te doen."

Hoe geeft u erkenning? Schouderklopje en dank u? Of de full monty?

Waardeer dit blogbericht:
Getagged in: Opinie Tips

Stef Borremans is managing director van Kataro, en biedt tijdelijke oplossingen in interne communicatie. (www.kataro.be)
Daarnaast is hij ook partner in Capeus, een adviesbureau op vlak van employee engagement (medewerkersbetrokkenheid). www.capeus.com

Personen in deze conversatie

Reacties (3)

  • Gast - Erricey

    Those would certainly transform into christian louboutin sale uk typically the base of Louboutin's revenues being a designer brand.Later for, Louboutin wrong wedding celebrations in addition to casino inside Paris, providing his blockages to ensure that you women in all of these races as well as moreover, venues. Primarily of the real females rejected his heels, declaring therefore get no Pandora Charms.Louboutin sale after that set from go different structure institutions, equivalent to christian louboutin outlet uk as well as hence Saint Laurent's. Louboutin later on opened a boutique store within Paris; his normally shop turned into distinguished not only because together with his clientele, nonetheless and since he made available overdue coffee so that you consumers. Such all the various other vendors associated with American business Neiman Marcus jogging Cheap Christian Louboutin Outlet which could promote Louboutin's variations. Louboutin sale running shoes http://www.uklouboutinonline.co.ukconcurrently acquire an essential hallmark red leather sole, making them rapidly recognizable.Louboutin wedges.

  • Bedankt voor de waardering Veerle!

  • Wees concreet. Inderdaad! Want 'goed gedaan' en 'prima werk' rolt er zo gemakkelijk uit. Op den duur wordt het een meer en standaard dank- of beleefdheidsformule onder collega's.
    Prima advies, Stef. Ik waardeer jouw artikel omdat je werkt met praktische tips en sprekende voorbeelden. Ik kan er zo mee aan de slag.
    Ben ik op goede weg? ;-)

Wat is jouw mening?

Partners

Social Media

linkedin-icontwitter-icon