Menu

  • Home
    Home Hier kunnen alle blogberichten op de hele site gevonden worden.
  • Kennisdomeinen
    Kennisdomeinen Toont een lijst met kennisdomeinen op HRcommunity
  • Tags
    Tags Toont een lijst met tags die gebruikt zijn op HRcommunity.
  • Bloggers
    Bloggers Zoek naar uw favoriete blogger op HRcommunity
  • Inloggen
    Login Inlogformulier
15
apr

Cocreatie, de overtreffende trap van communicatie

Geplaatst door op in Communicatie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 5878
  • 12 reacties
  • Afdrukken

Ga je aan de slag als verander- of programmamanager van een groot vernieuwingstraject? Vermijd eenrichtingsverkeer en zet hoog in op cocreatie. Samen b(r)ouwen vergt tijd en energie. Maar als je van de meet af aan de betrokkenheid van jouw stakeholders opzoekt, bereik je wel een breed gedragen en duurzaam veranderresultaat.

Over de definitie en de voordelen van cocreatie is reeds veel inkt gevloeid. Maar hoe zet je een daadwerkelijke op poten? Wanneer en met wie? In een reeks van 3 artikelen zoom ik in op de mogelijke vormen van cocreatie. Ik blijf daarbij weg van lange methodologische uiteenzettingen en kies voor een pragmatische benadering. Voorbeelden die ik zelf heb getest tijdens veranderprogramma's en hun nut hebben bewezen in de praktijk.

Co-wattes?

Voor een degelijke definitie hoef je niet ver te surfen. Wikipedia heeft het terecht over "een vorm van samenwerking". Cocreatie is het samen bouwen aan een einddoel. "Alle deelnemers hebben invloed op het proces en het resultaat van dit proces. De kenmerken zijn dialoog, common ground, enthousiasme, daadkracht en focus op resultaat".

Neem de tijd!

Cocreatie gaat aldus een heel eind verder dan het oppikken van enkele ideeën van jouw 'gebruikers'. Bij cocreatie haal je jouw collega's of interne en externe klanten daadwerkelijk mee aan boord. De bestemming (= visie) ligt vast. De weg er naartoe (= verander- of transitietraject) niet.
Net daar loopt het bij veel verandertrajecten fout. Vaak is de tijdsdruk de grote boosdoener. Het project moet snel vooruit en voor brede samenwerking wordt onvoldoende tijd uitgetrokken. De stakeholders worden niet of enkel pro forma bevraagd. En naderhand gebeurt er weinig of niets met de ingezamelde feedback.

Nochtans verhogen brede vormen van samenwerking de betrokkenheid van de directie, jouw collega's én klanten bij de verandering. Het risico op blinde weerstand uit onwetendheid of onbegrip wordt hierdoor in belangrijke mate verminderd.

Samen denken én werken, vanaf dag 1

Aangesteld om een verandertraject te gaan leiden? Neem volgende voorbereidende stappen:

- Bevraag jouw opdrachtgever(s) over het waarom van het traject: Waar wil de organisatie heen? En waarom? Directie en hoger management bevragen werkt goed via individuele interviews. Die gesprekken geven hen de kans geeft de noodzaak van het verandertraject toe te lichten vanuit hun specifieke departement, functie of team. Bovendien krijg jij op deze manier inzicht in hun eventuele twijfels of angsten omtrent het traject. Twijfels die vaak niet spontaan worden geuit tijdens formele projectvergaderingen of directieraden.

- Ontdek de kern in de geuite ambities: Vertaal die kernboodschap vervolgens met diezelfde gesprekspartners naar een heldere visie. Dit kan door jouw stakeholders samen te brengen op een externe locatie, waar ze het debat rustig en in alle openheid kunnen aangaan. Bespreek op deze bijeenkomst niet enkel de visie, maar trek ook wat tijd uit voor een gezamenlijke risico-analyse. Identificeer samen de mogelijke hinderpalen voor het realiseren van de visie en laat de participanten de risico's wegen en op zoek gaan naar oplossingen. Deze oefening laat je niet alleen toe om de geuite angsten te objectiveren, ze toont alle partijen aan tafel dat hun twijfels au sérieux worden genomen.

- Vervolgens betrek je ook de rest van de organisatie: Hier zijn individuele gesprekken eerder ondenkbaar. Online enquêtes zijn een goed middel voor het bevragen van grotere groepen. Zolang je naderhand naast de kwantitatieve analyse, ook enkele kwalitatieve discussiegroepen organiseert waar de statische resultaten van de enquête worden geanalyseerd, geïnterpreteerd en vertaald naar concrete veranderdoelstellingen. Zo hebben we binnen mijn organisatie bij de opstart van Het Nieuwe Werken enquêtes georganiseerd rond de behoeften inzake 'flexwerken' en 'welzijn op het werk'.

- Externe klanten kunnen op dezelfde manier bevraagd worden. Organisaties veranderen niet exclusief omwille van zichzelf. Doelstellingen rond klantentevredenheid, innovatie, enz. bepaal je best met inzicht in de werkelijke klantenbehoeften. Ga daarbij verder dan de obligate enquête en durf in gesprek te gaan met je eindklanten.

Succes! Veerle.

Waardeer dit blogbericht:
0
Getagged in: Opinie
Veerle Verspille heeft zijn/haar biografie nog niet ingesteld

Reacties (12)

Laad vorige reacties
Wat is jouw mening?

Partners

Social Media

linkedin-icontwitter-icon