Menu

  • Home
    Home Hier kunnen alle blogberichten op de hele site gevonden worden.
  • Kennisdomeinen
    Kennisdomeinen Toont een lijst met kennisdomeinen op HRcommunity
  • Tags
    Tags Toont een lijst met tags die gebruikt zijn op HRcommunity.
  • Bloggers
    Bloggers Zoek naar uw favoriete blogger op HRcommunity
  • Inloggen
    Login Inlogformulier
31
okt

Stressfactoren voor beelddenkers op het werk: strikt proces versus creatieve oplossing

Geplaatst door op in Coaching & Training
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1634
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Visueel-ruimtelijke denkers of beelddenkers, zijn de enthousiastelingen, de mensen die er altijd uitspringen met sprankelende ideeën, gekke invallen, enz. Of het nu in groepen, op sollicitaties of gelijk welke andere omgeving is, ze vallen op.

VISUEEL-RUIMTELIJK?!?

Beelddenkers kijken vanuit verschillende hoeken naar een situatie. Ze werken op een totaal andere manier. Het zijn de medewerkers die fouten of onpraktische stappen, opmerken in processen. Ze stellen regelmatig activiteiten en processen in vraag.

In elke groep zitten er beelddenkers, maar vaak weten ze dit niet van zichzelf. Ze gaan ze zich onbewust aanpassen aan het lineaire denken dat in onze Westerse maatschappij de regel is. Dit onbewust aanpassen is op de lange termijn een stressfactor met verhoogd risico voor burn-out of andere fysieke klachten. 

Processen en procedures in organisaties

Om taken zo snel mogelijk en zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, hebben de meeste organisaties processen, handleidingen en planmatig werken ingevoerd. Naast tijdswinst, zorgt dit er ook voor dat ongeacht wie de opdracht uitvoert, het resultaat steeds hetzelfde is.

numentum proces

Als je zo'n procedure wil volgen, moet je stap voor stap te werk gaan. Juist daar gaat het vaak mis. Beelddenkende medewerkers functioneren slecht in een "routine omgeving" waarin alles minutieus is vastgelegd en herhaald wordt.

Iemand met een voorkeur voor beelddenken, heeft het ontzettend lastig om stap voor stap te werken en routinematig steeds dezelfde handelingen uit te voeren.
Ze hebben behoefte aan afwisseling om gefocust te blijven. Ze verkiezen een "eigen" niet-lineaire werkwijze omdat ze op een totaal andere manier informatie verzamelen en opslaan in hun brein.

numentum chaos

Ze vertrekken vanuit een totaal beeld van een situatie, opdracht of probleem. Voor een buitenstaander lijkt dit vaak een onoverzichtelijke chaos.

Anders gezegd, beelddenkers kijken vanuit een totaal andere hoek naar de situatie. Ze zien andere manieren om dezelfde taak uit te voeren. Dikwijls zijn dit verbeteringen. Momenteel geldt een strikte regelgeving in organisaties, waardoor het niet altijd mogelijk is om snel even een proces aan te passen. Medewerkers blijven werken met de goedgekeurde methode en dat enerveert de beelddenker die op zijn snelle manier aan de slag wil. 

Iedereen zijn of haar ding laten doen?

Natuurlijk is het geen optie om altijd en iedereen een eigen werkwijze te laten ontwikkelen en gebruiken in bedrijven.

Als je als leidinggevende weet welke medewerkers in je team beelddenker zijn, kan je wel zorgen dat ze een gevarieerd takenpakket krijgen. Hierin zitten taken met opgelegde procedures, naast activiteiten waarvoor ze wel hun eigen werkmethodes mogen gebruiken. Hierdoor hou je hen scherp en gemotiveerd en zorg je dat deze stressfactor zo weinig mogelijk geactiveerd wordt. 

Hoe pak je dit concreet aan?

Zorg voor goed evenwicht tussen taken: Strikte processen en routine activiteiten aan de ene kant. Afgewisseld met projecten om hun creativiteit te laten werken. Denk dan aan het opstarten van nieuwe activiteiten, processen ordenen en stroomlijnen, bestaande processen verbeteren, ...

Laat me dit praktisch uitleggen aan de hand van 2 voorbeelden. Ik neem graag de functie van een callcenter medewerker om de verschillen duidelijker te maken.

Onze eerste callcenter medewerker werkt in een klassieke telefooncentrale van een elektriciteitsmaatschappij. Deze medewerker volgt standaard routine processen om de klanten te helpen. De klanten hebben vaak dezelfde vragen en standaard problemen met misschien hier en daar een uitzonderlijke vraag die buiten dit vaste proces valt.

Onze tweede callcenter medewerker, werkt op de telefooncentrale van een internationale pechverhelpingsdienst. Deze medewerkt volgt ook standaard processen en procedures. Alleen de oplossingen die voor elke klant uitgewerkt dienen te worden, kunnen behoorlijk verschillend en divers zijn. deze medewerker zal voor een aantal klanten heel inventief en creatief dienen te zijn om het probleem aan te pakken en de klant uit de nood te helpen.

Je voelt zo al aan dat beide functies in elk van de voorbeelden gelijkaardig zijn, maar ook totaal andere talenten of kwaliteiten vereisen. De functie voor de pechverhelpingsdienst, zal beelddenkers meer aanspreken.

Dit is het eerste artikel in een reeks over stressfactoren bij beelddenkers op het werk.

Waardeer dit blogbericht:
Getagged in: Opinie Tips
Saskia Smet heeft zijn/haar biografie nog niet ingesteld

Reacties

  • Geen reacties gevonden
Wat is jouw mening?

Partners

Social Media

linkedin-icontwitter-icon