Menu

  • Home
    Home Hier kunnen alle blogberichten op de hele site gevonden worden.
  • Kennisdomeinen
    Kennisdomeinen Toont een lijst met kennisdomeinen op HRcommunity
  • Tags
    Tags Toont een lijst met tags die gebruikt zijn op HRcommunity.
  • Bloggers
    Bloggers Zoek naar uw favoriete blogger op HRcommunity
  • Inloggen
    Login Inlogformulier
30
jan

Bestemming bereikt! Doen waar je goed in bent

Geplaatst door op in Change Management
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1490
  • 2 reacties
  • Afdrukken

'Bestemming bereikt! Bestemming bereikt!'

Mijn auto staat aan het einde van een landweggetje. Hier houdt de wereld op, of in elk geval: het wegennet. De routeplanner denkt dat ik ben aangekomen waar ik zijn wilde.

Achter mij stopt een andere auto met waarschijnlijk hetzelfde merk routeplanner. De bestuurder stapt uit. Ik ook. We overleggen en zijn blij met de wandelaar die er net aankomt. Hij weet hoe we verder moeten. Blijkbaar legt hij op deze plek vaker uit aan reizigers dat de wereld anders in elkaar zit dan routeplanners denken.

Onze innerlijke routeplanner wijst ons een weg, maar vaak durven we niet de richting te kiezen waar die planner naartoe wijst. Misschien wel terecht, wie zal het zeggen. Je weet tenslotte nooit waar je uitkomt. Bij de ideale baan, met een functiebeschrijving die honderd procent klopt voor wie je bent?

In mijn werk kom ik nogal eens mensen tegen die hogerop willen, of juist heel erg willen
behouden wat ze hebben, of willen doorgroeien, of niets willen los laten. Om de status, om het salaris, voor de zekerheid, voor de legale voordelen. Zelden omdat ze onderzocht hebben dat ze de job die ze ambiëren graag willen doen, of omdat ze de kansen zien van de verandering, of omdat ze weten dat deze job helemaal bij hen past.

In de vorige eeuw was het allemaal veel duidelijker. De bestemming voor vrouwen was het huwelijk, het huishouden en de kinderen. De bestemming voor mannen was geld verdienen voor dat huishouden in een baan buiten de deur. In deze 21e eeuw praten we over keuzes maken en bestemming, over eigen verantwoordelijkheid en over geluk. Voor een loopbaantraject maak ik samen met de cliënt een doelstelling, een bestemming. In de hoop zo de cliënt te begeleiden naar een job waar hij of zij goed in is én het graag doet. Ik heb een neus ontwikkeld om aan te voelen of iemand iets écht graag doet of niet.

De basis voor je betrokkenheid en enthousiasme

Een aantal jaren geleden voerde Gallup International een enquête die door 1,7 miljoen werknemers beantwoord werd, afkomstig uit 101 grote organisaties in 63 landen. Er was één vraag: "Ik heb de kans om elke dag te doen wat ik het beste kan." Slechts 20% van de respondenten antwoordden met "ja". Dus: slechts 1 op de 5 werknemers vinden dat ze doen waar ze werkelijk goed in zijn. Terwijl dit nu net cruciaal is voor je motivatie, je betrokkenheid, je zin voor het werk, je enthousiasme. Al te lang presteren in een baan die meer energie vraagt dan geeft, eet je enthousiasme voor het werk en op de duur voor het bedrijf, op. Het verlaagt de kans voor promotie en creëert een serieus risico voor burn-out.

Heb jij de kans om te doen waar je goed in bent en wat je graag doet?

Laten we eens kijken naar jouw unieke kwaliteiten en die je met plezier inzet. Het neemt 15 minuten van je tijd. Neem pen en papier en teken er een tabel op met 4 kolommen en 5 rijen.

In kolom 1 noteer je vijf dingen waar je echt goed in bent. Denk hierbij aan zaken waarvoor je gekend bent, waar mensen je spontaan voor raadplegen, waar je voor geprezen wordt.

In kolom 2 geef je voorbeelden van elke kwaliteit. Neem een situatie waarin je deze kwaliteit echt hebt laten zien.

In kolom 3 markeer je deze kwaliteiten die je echt wil gebruiken in je werk.

In kolom 4 geef je de kwaliteiten die je graag doet een score van 1 tot 10, waarbij 1 staat
voor "ik kan deze nauwelijks gebruiken in mijn dagelijks werk" en 10 staat voor "ik gebruik deze de hele tijd, het is wat ik doe".

Maak nu een eindbalans. Kan je doen waar je het beste in bent voor een aanzienlijke hoeveelheid van je werktijd? Indien wel: dan zit je op de juiste werkplek en heb je je bestemming bereikt. Indien niet: wat moet je veranderen in je werk of in je leefomstandigheden om je bestemming te bereiken?

Waardeer dit blogbericht:
0
Getagged in: Opinie

Ik help hoger opgeleiden met loopbaanvragen om hun uniek talent en passie te ontdekken, zodat ze dit kunnen inzetten in hun huidige job of in een nieuwe uitdaging, en zo thuis komen in hun droomjob. Mijn levensmotto: Het mooiste geschenk dat je kan geven aan de wereld is wie jij werkelijk bent. Mijn bedrijf: www.loopbaancoach.be.

Personen in deze conversatie

Reacties (2)

  • Gast - Erricey

    Individuals generally love to go http://www.ralphlaureninlondon.co.uk" rel="nofollow">Ralph Lauren Outlet UK shopping online, be it retail or wholesale. There are many factors that make individuals love the suggestion of logging on to the web as well as positioning an order for one or numerous products such as wholesale ralph lauren polo shirts from the online websites. One of the major factors is that it is convenient for everybody. One more vital reason is that there is rather a wide variety of clothing to choose from on the sites Cheap Nike Air Max 95 that supply these services.One of the most frequently made use of disagreement on why people like to purchase different sorts of gear online is that there is a wide range of clothes on offer at ones fingertips. All that an individual has to do is to punch away at Christian Louboutin Online Shop the keys as well as the pertinent details will certainly show after the screen. Although it makes http://www.ralphlaureninlondon.co.uk individuals lazy as well as urges the couch potato culture, the sensation has taken control of the scene.

  • Gast - dsf

    Popular color Pantone authority released in replica rolex watches 2017 the green lawn is green, think of the endless suddenly make people feel full of vitality, recently very popular online forgiveness packages, up to fake watches its special meaning, from the visual angle is comfortable. In the watch industry is also popular green, here let us see three green elements of watches.

Wat is jouw mening?

Partners

Social Media

linkedin-icontwitter-icon