Menu

  • Home
    Home Hier kunnen alle blogberichten op de hele site gevonden worden.
  • Kennisdomeinen
    Kennisdomeinen Toont een lijst met kennisdomeinen op HRcommunity
  • Tags
    Tags Toont een lijst met tags die gebruikt zijn op HRcommunity.
  • Bloggers
    Bloggers Zoek naar uw favoriete blogger op HRcommunity
  • Inloggen
    Login Inlogformulier
09
mei

De nieuwe HR-profielen (II): HR Designers

Geplaatst door op in Arbeidsmarkt
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 3376
  • 3 reacties
  • Afdrukken

Designers? Dat zijn lungo slurpende hipsters met een Mac op schoot. Terwijl ze webpagina's ontwerpen, dromen ze over zomerse road trips in een ouwe VW kever en de surfstranden die ze onveilig maken. Wat heeft dat met HR te maken? 

Net zoals designers van een betere wereld dromen, maar ze ook maken, moeten 'HR designers' van een betere werkplek dromen... en er werk van maken.

Meer dan gadgets

Steve Jobs - de über-rolkraag - zei over design: "It's a funny word. Some people think design means how it looks. But of course, if you dig deeper, it's really how it works."

Designers zijn bezig met hoe dingen werken. Dat kunnen tastbare spullen zijn. Nieuwe gadgets die ons het leven gemakkelijker maken. Maar ook ervaringen of processen worden door designers op de ontwerptafel hertekend.

Ik ben bijvoorbeeld een grote fan van fietsdeelsystemen die in steden overal ter wereld met succes onthaald worden. Je kent ze wel, de Velo-fietsjes in Antwerpen, of Villo! In Brussel. Die uitvinding lijkt niet spectaculair – een fiets blijft een fiets - maar ze is wel ingrijpend. Het komt uit de koker van een designer. Die had stadsmobiliteit gespot als nieuwe nood. Door slimme vragen te stellen en handige ingrepen te doen aan de goeie ouwe fiets is onze vervoerservaring radicaal veranderd.

Alles kan beter

Design is in essentie: het zien van wat beter kan. En het dan ook beter maken. De manier waarop designers dat aanpakken, dat heet 'design thinking'. En daar kunnen organisaties en managers heel wat van leren.

'Design Denken' versus 'Design Doen'

Het blijft natuurlijk niet bij denken. In feite gaat het over 'design doen'. Daarom werd de 'design thinking' mindset praktisch uitgewerkt (of wat had je dan gedacht?) zodat iedereen het snel kan oppikken en er mee aan de slag kan. Creativiteit en innovatief denken is immers niet aangeboren en kan je dus leren!

Als je aan dat gemak ook nog eens succesverhalen koppelt zoals de taxidienst Über of AirBnB, dan hoeft het niet te verbazen dat er een buzz heerst in management en business innovatie kringen.

Design denken voor HR

Design denken steunt op een aantal kernprincipes. Eén ervan is dat het een 'human centered' aanpak is. Nu, als er één managementdiscipline is die zich profileert as human centered, dan is het toch wel bij uitstek HR, niet? Die link is dus snel gelegd. Maar design denken helpt ook expliciet de connectie te maken met de business en de organisatiestrategie.

Functietitel: HR Designer

Dit is een pleidooi voor de toepassing van Design Thinking voor HR. Het moet de 'wicked problems' aanpakken. Door bv. antwoorden te geven op de vraag (die even verderop deze site gesteld werd): "wat hebben we nodig om organogrammen en functiebeschrijvingen te doen verdwijnen?"

Andere uitdagingen die op de ontwerptafel klaarliggen:

Hoe kunnen we (team) performantie meten en verbeteren?

Hoe kunnen we lonen en bonussen efficiënt inzetten?

Hoe definiëren we optimale job rollen en functies?

Hoe kunnen we evaluatiegesprekken veranderen?

Hoe motiveren we onze mensen?

Hoe veranderen we onze organisatiecultuur?

...

En tenslotte: hoe moderniseren we management tout court?

 

De HR Designer moet de omslag mogelijk maken van gecontroleerde organisaties uit het industriële tijdperk, naar wendbare verbindingen voor het kennistijdperk.

Meer weten over Design Denken? Ik stuur u een boeiend setje on-line lectuur en video.

Waardeer dit blogbericht:
Getagged in: Opinie
Als creatieve generalist richt ik me op innovatie van organisatie structuur - cultuur - aanbod met een sociale impact.

De idee van 'shared value' probeer ik in de praktijk te brengen. Dat is: naast return voor organisaties, ook waarde voor werknemers en de context creëren.

Daarvoor zoek ik het snijvlak tussen werknemer, organisatie en de (arbeids)markt op.

be.linkedin.com/in/koencuyckens/

Personen in deze conversatie

Reacties (3)

Wat is jouw mening?

Partners

Social Media

linkedin-icontwitter-icon